Synes godt om vores Facebook side

Sahara Force India F1 Team

440px-Force_India.svg[1]
Base:
Silverstone, England
Formel 1-debut: 2008
Motor: Mercedes V6
Chassis: VJM09
Teamchef: Vijay Mallya & Robert Fernley
Teknisk chef: Andrew Green
Teammanager: Andy Stevenson
Antal løb (før 2016): 150
Bedste løbsplacering:  2
Konstruktør VM-titler: 0
Grand Prix-sejre: 0
Pole Positions: 3
Testkørere: Alfonso Celis Jr. (MEX)
Webside: www.forceindiaf1.com 

 800px-Flag_of_India.svg[1]

Force India debuterede i Formel i 2008, efter at et konsortium med den indiske milliardær, Vijay Mallya, købte Spyker-teamet, som kun holdt én sæson. Adrian Sutil og Giancarlo Fisichella blev hentet ind som kørere, og første sæson gik mest med at udvikle bilen til at blive konkurrencedygtig, og man scorede derfor ingen point.

I 2009 indsatte Vijay Mallya sig selv som teamchef, og Force India indledte samtidig et teknisk samarbejde med Mercedes, hvilket stadig kører den dag i dag. Med de nye Mercedes-motorer i stedet for Ferrari blev holdet bedre og bedre i løbet af sæsonen. Det store gennembrud kom på Spa. I en kvalifikation, som var ramt af skiftende vejrforhold, formåede Fisichella at kvalificere sig på pole. Det er stadig teamets eneste. Fisichella var i hård kamp med Räikkönen gennem hele løbet men måtte takke med andenpladsen. Allerede i løbet efter på Monza formåede Sutil at kvalificere sig som nummer 2. Han endte løbet som nummer 4. En godkendt sæson.

Formen fortsatte i 2010 hvor man tit sluttede i pointene. Teamet måtte dog i slutningen af sæsonen se sig slået af Williams med bare et enkelt point og det blev derfor til en samlet 7. plads. 2011-sæsonen var lige omvendt, nu med Sutil og rookie, Paul di Resta. Holdet startede sløvt ud men formåede efter et solidt sidste halvår at slutte på en 6. plads.

I 2012 fik di Resta Nico Hülkenberg som teamkammerat, og de to pressede hinanden til gode placeringer. Det blev til to fjerdepladser og Hülkenberg var endda ved at vinde i Brasilien men fik løbet ødelagt af en safety car-periode.

Di Resta og tilbagevendte Sutil gav teamet en god start på 2013 med gode resultater, men efter at Pirelli kom med nye dæk i sommerpausen kunne holdet ikke følge med og man sluttede sæsonen på en isoleret 6. plads.

I 2014 var Hülkenberg tilbage og Sergio Pérezz var hentet ind. Pérez formåede at hente holdet anden podieplads med en tredjeplads i Bahrain og teamet scorede point i alle løb pånær to hvilket første til 155 points og en samlet 6. plads. Pérez formåede i 2015 igen at hente en tredjeplads, denne gang i Rusland. Teamet sluttede på 136 points, hvilket denne gang var nok til en 5. plads i konstruktør-VM. Holdets bedste resultat hidtil.

VM-placeringer (sidste 5 år):

2011: 6 (69 points)

2012: 7 (109 points)

2013: 6 (77 points)

2014: 6 (155 points)

2015: 5 (136 points)