Synes godt om vores Facebook side

Renault Sport F1 Team

Base: Viry-Câtillon, Frankrig/ Enstone, England
Formel 1-debut: 1977
Motor: Renault V6
Chassis: RS16
Teamchef: Cyril Abiteboul
Teknisk chef: Bob Bell
Teammanager: Frédéric Vasseur
Antal løb (før 2015): 303
Bedste løbsplacering: 1
Konstruktør VM-titler: 2
Grand Prix-sejre: 35
Pole Positions: 51
Testkørere: Esteban Ocon (FRA)
Webside: www.renaultsport.com

1977-1985:

Renault er i år tilbage i Formel 1 efter nogle års fravær, og det er med høje ambitioner. De stiller med stærkeste hold med bl.a. Bob Bell som teknisk chef – manden bag Mercedes’ succes.

Renault er kendt i Formel 1 som den mest vindende motorkonstruktør. Som team debuterede Renault i 1977 til sæsonens sidste fem løb. Allerede i 1978 scorede holdets eneste kører Jean-Pierre Jabouille holdet første points med en 4. plads.

Succesen kom for alvor i 1979 da Jabouille scorede holdets første sejr i et legendarisk Grand prix i Dijon hvor holdkammerat René Arnoux blev nummer 2 efter en af sportens bedste duelle med Gilles Villeneuve. Det var den første turbo-drevede bil til at vinde et grand prix.

Arnaux og Jabouille hentede tre sejre mere i 1980 indtil holdet i 1981 skrev under med unge Alain Prost. Renault blev i perioden 1981-83 et af de bedste hold hvor Prost i sine tre år med holdet scorede ni sejre mens Arnaux i 1982 stod for to sejre. Prost var i 1983 tæt på at blive verdensmester men tabte til Nelson Piquet.

Prost smuttede videre til McLaren og succesen forsvandt. 1984-85 gik med middelmådige resultater før holdet endeligt trak sig ud efter 1985-sæsonen for at fortsætte som motorleverandør.

2002-2010:

Efter at have været motorleverandør til Benetton igennem 90’erne valgte Renault i 2000 at købe holdet. I 2002 stillede man for første gang op under det nye navn, Renault med Jarno Trulli og Jenson Button som kørere. Allerede i 2003 udskiftede man Button med testkører Fernando Alonso. Det var et godt valg, da han skaffede Renault en sejr i Ungarn – den første siden 1983.

2004 bød igen på en sejr, denne gang til Trulli i Monaco og holdet sluttede som nummer 3 i VM efter Ferrari og BAR Honda. Trulli blev i 2005 udskiftet med Giancarlo Fisichella.

Fisichella formåede efter en regnvejrskvalifikation at vinde det første løb hvorefter Fernando Alonso vandt fire ud af de næste seks løb og lægge sig i spidse. Selvom man i løbet af sæsonen kom under pres fra McLaren, formåede Alonso at vinde VM og holdet sin første konstruktør-titel.

Holdet formåede igennem en spændende 2006-sæson at genvinde konstruktørtitlen i allersidste løb med 205 points mod Ferraris 201. Alonso genvandt også titlen efter en tæt kamp med Michael Schumacher. Han fik ni sejre og Fisichella en enkelt.

Alonso skiftede i 2007 til McLaren og dermed forsvandt Renaults succes. En enkelt fjerdeplads blev bedste resultat og gav en samlet tredjeplads. Alonso vendte tilbage i 2008 og skaffede holdet to sejre, men udover det var det en sløj sæson med få points. 2009 blev endnu værre med en enkelt tredjeplads som bedste resultat, og teamet sluttede sammenlagt som nummer 8.

Robert Kubica scorede i 2010 to tredjepladser i endnu en jævn sæson hvor man endte som nummer 5. I 2011 blev Renault solgt til Lotus Cars og stillede op som Lotus Renault. De blev til to tredjepladser og en samlet 5. plads i VM. Herefter trak Renault sig endeligt ud.

I år er de så tilbage efter at have opkøbt det fallerede Lotus-hold. Med to lovende kørere i Kevin Magnussen og Jolyon Palmer bliver projektet spændende at følge.

VM-placeringer (sidste 5 år):

2007: 3 (51 points)

2008: 4 (80 points)

2009: 8 (26 points)

2010: 5 (163 points)

2011: 5 (73 points) (som Lotus Renault)