Synes godt om vores Facebook side

Optakt: Monacos Grand Prix

Introduktion:

Formel 1-feltet er nået til det mest klassiske grand prix på kalenderen, Monacos grand prix. Løbet i det lille fyrstendømme har været med på kalenderen lige siden starten i 1950 og er det mest prestigefyldte løb at vinde for en Formel 1-kører. Der har været kørt motorløb i Monte Carlos gader lige siden 1929. Da man efter 2. verdenskrig valgte at etablere Formel 1-serien var det helt naturligt, at Monacos grand prix også skulle med på kalenderen. Det blev kørt som det bare andet løb lige efter Silverstone i 1950.

Den smalle bane er omringet af autoværn og har minimale afkørselsmuligheder. Det kræver det yppigste af en kører og efterlader ikke en centimeter til tilfældighederne. Bilerne kører med maksimal downforce og kræver så utrolig meget koncentration af kørerne. Det er næsten umuligt at overhale, og banen skiller virkelig de gode fra de sande mestrer og legender.

Banen har undergået utroligt få forandringer siden 1950. Efter starten går det igennem Sainte Devote op ad Beau Rivage-bakken op til Casino-pladsen. Derefter bremser kørerne ned til Mirabeau-svinget inden de kører gennem kalenderens langsomste sving, Loeb-hårnålen, hvor man ryger ned på 45 km/t. Portier svinget er essentielt for at få en god omgang, da en god udgang giver fart ind igennem tunnellen. Efter chikanen kører bilerne langs havnefronten ignnem tabak-svinget og forbi svømmepølen i en venstre-højre-kombination. Derefter går det igennem Rascasse inden det sidste sving leder dem ud på langsiden.

Monaco er blevet vundet af alle de store legender. Juan-Manuel Fangio vandt det første i 1950. Stirling Moss vandt grand prix’et tre gange efterfulgt af Graham Hill, som fik tilnavnet “Mr. Monaco” efter hans fem sejre. Alain Prost vandt løbet fire gange i 80′erne. Både han og Hill blev senere overgået af “Kongen af Monaco”, Ayrton Senna, som vandt løbet seks gange, deraf fem i træk fra 1989-1993. Senere tangerede Michael Schumacher Graham Hills fem sejre.

Af de nuværende kørere har Nico Rosberg vundet de sidste tre år i træk. Fernando Alonso står noteret for to sejre mens, Hamilton, Button, Räikkönen og Vettel står noteret for en enkelt sejr hver.

Forudsigelser:

Monaco byder altid på spektakulært ræs i en eller anden form. Der er ingen tvivl om, at Nico Rosberg er storfavorit. Han har vundet de sidste tre løb i Monaco og kender gaderne ud og ind, da han er opvokset i byen. De tre der kan true ham er Hamilton, Räikkonen og Vettel. Hvis tingene flasker sig for Ferrari, kan teamet få sin første sejr i Monaco siden Michael Schumacher. Specielt Kimi Räikkönen ser mere sulten ud end han har været i lang tid.

Vi kan ikke komme uden om Max Verstappen, hvis sejr overraskede alle i Spanien. Han får dog nok svært ved at gentage stykket. Hans holdkammerat Daniel Ricciardo måtte igen-igen-igen nøjes med en 4. plads efter en kikset pitstrategi og han må være topmotiveret til at gå efter en podieplads. En outsider til et podie kan være en Bottas fra Williams.

Længere nede i feltet er Renault klar med en ny motor og skal forsøge at slå deres direkte konkurrent til de nederste top 10-pladser Force India. McLaren ser ud til at have slået et lille hul til de to og skal forsøge at slås med Toro Rosso om de mere attraktive placeringer.

monaco

Omgange: 78

Banelængde: 3,340 km

Distance: 260,5 km

Dæk: Pirelli har til løbet valgt soft (gul) supersoft (rød) og ultrasoft (lilla).

Overhalingsmuligheder: Banen er meget svær at overhale på. Det eneste oplagte sted er efter tunnellen ved havnechikanen. Nogle har nogle gange held til at overhale indenom i hårnålen.

Vejret: 

Torsdag: Lidt skyet og 22 grader. Lille chance for regn

Lørdag: Sol og 24 grader med nul chance for regn.

Søndag: Omkring 22 grader. Chancen for regn er her oppe på 60-70 %. Regnvejr i Monaco er altid spæktakulært!

TV-tider (dansk tid):

Torsdag: første træning 10:00-11:30, anden træning 14:00-15:30

Lørdag: tredje træning 11:00-12:00, Kvalifikation 14:00-15:00

Søndag: Løbet 14:00

 

Sidste år:

Nico Rosberg vandt løbet for tredje gang i træk efter at være startet bag ved Hamilton. Tyskeren lå nummer to det meste af løbet men Mercedes kiksede Hamiltons sidste stop i forbindelse med en safety car. Derved blev Hamilton kun nummer 3 bagved Vettel.

De to Red Bulls med Daniil Kvyat og Daniel Ricciardo blev nummer 4 og 5 mens Räikkönen og Pérez fulgte efter. Jenson Button endte som nummer 8 og scorede dermed McLaren-Hondas første points i sæsonen. Felipe Nasr scorede ligeledes points for Sauber mens Sainz Jr. endte som nummer 10 efter at være startet fra pitten.