Synes godt om vores Facebook side

Optakt: Malaysias Grand Prix

Introduktion:

Foto: Eriang87 - commons.wikimedia.org

Foto: Eriang87 – commons.wikimedia.org

Efter en lovende sæsonstart i Melbourne er det nu blevet tid til sæsonens andet grand prix. Efter den første weekend har vi nu fået et stillbillede af, hvad de forskellige teams har at slås med, og hvad som skal forbedres.

Denne gang er Formel 1-feltet rejst til Kuala Lumpur i Malaysia for at køre på Sepang-banen, som efterhånden er en gammel kending på kalenderen. Banen debuterede i 1999 og er designet af Herman Tilke, som også har designet de fleste af de nye løbsbaner i bl.a. Kina og Bahrain.

Tilkes baner har ikke altid det bedste ry hos den internationale Formel 1-fanskare, men Sepang har ikke dette ry og formår altid at skabe gode grand prix’er. Det er pga. banens gode mix mellem to rigtig lange langsider og krumme sving, hvor det er nemt at lave hjulspin, hvis ikke man behersker sin bil ordentligt. Samtidig er det den bane på kalenderen der kræver allermest af kørerne pga. den høje luftfugtighed og temeraturer op til 45 grader.

Det, som også gør banen spændende, er et fuldstændigt uforudsigeligt klima, hvor der det ene sekund kan være tørt hvorefter der pludselig vælter en monsunregn indover banen. det har skabt mange gode og uforudsigelige løb. Værst var det i 2009, hvor løbet blev afblæst pga. regn efter bare en lille time. Derfor blev der kun givet halve point til kørerne (som der gøres når under 75% af løbet fuldføres).

Forudsigelser

Efter et suverænt løb af Rosberg i Melbourne, må vi forvente, at Mercedes stadigvæk er en tand hurtigere end resten af feltet. De må ses som favoritter, hvis materiellet holder. McLaren siger at de har gjort bilerne et halvt sekund hurtigere og må ses som næste udfordrer, sammen med Red Bull. Daniel Ricciardo kørte et fremragende løb, hvor han måske (måske ikke) fik en andenplads.

Kevin Magnussen fik en af de bedste debuter nogensinde og verden kigger med spændte øjne på danskeren. Samtidig viste Williams og Valtteri Bottas rigtig gode takter i Melbourne. Bottas Havde helt sikkert kunne udfordre både Kevin og Alonso, hvis ikke han var kørt i væggen og punkterede. Han kæmpede sig op på en 6. plads (5. plads hvis Ricciardos straf står ved magt). Ferrari ser ud til at mangle lidt på bilerne før de kan blive rigtigt farlige. Lotus står helt hen i det uvisse, da begge biler måtte udgå tidligt i Melbourne. Begge Toro Rosso-racere fik desuden point i Australien. Kan de gentage det?

 Malaysia

Omgange: 56

Distance: 310,4 km

Dæk: De to compounds, som Pirelli har valgt til løbet, er Hard (orange) og Medium (hvid).

Overhalingsmuligheder: For enden af de to langsider samt inden sving 9.

Vejret: Der forventes over hele weekenden ca. 32 grader og chance for kraftig regn.

TV-tider (dansk tid):

Fredag: første træning 03:00, anden træning 07:00

Lørdag: tredje træning 06:00, Kvalifikation 09:00

Søndag: Løbet 10:00

Sidste år

Sidste års løb huskes bedst for én ting: Multi 21. Det var den ordre som blev givet til Sebastian Vettel, som betød at han ikke skulle angribe teamkammerat Mark Webber, som lå nummer 1.

Vettel var startet i pole, men pga. forkert dækskifte på en fugtig bane sakkede han bagud. Alonso kørte sin frontvinge halvvejs af ved at støde ind i en Red Bull og på anden omgang røg den så helt af og sendte ham ud i gruset. Vettel kørte sig op på andenpladsen, og her kom så teamordren om ikke at overhale. Det valgte tyskeren at ignorere og overraskede en overrumplet Webber.

Samtidig blev Nico Rosberg bedt om ikke at overhale Hamilton på tredjepladsen, på trods af at han til sidst kørte hurtigere end englænderen. Han blev dog bagved. Vettel vandt dermed løbet foran Webber og Hamilton. Derfor så man også et meget anspændt podie, hvor ingen smilede. Multi21 var et emne hele sidste sæson, og der er ingen tvivl om, at det var dette, der fik Webber til at smutte fra Red Bull i vinters.