Synes godt om vores Facebook side

Optakt: Kinas Grand Prix

Foto: www.flickr.com

Foto: www.flickr.com

Introduktion:

Årets tredje grand prix står for døren efter to løb som har vist både overhalinger og overraskelser.

Shanghai International Curcuit har været på Formel 1-kalenderen siden 2004. Det er endnu en bane designet af Hermann Tilke med karakteristiske sving og en formidabel arkitektur. Banen er eftersigende formet som det kinesiske tegn “Shang”, som betyder “høj”. I de første år lå løbet i slutningen af året, men i 2009 valgte FIA at lægge det i starten af året lige inden holdene rykker til Europa.

Banen starter ud med sving 1 og 2 som drejer hele 270 grader til højre hvorefter det går over i den stik modsatte retning frem mod et langt stræk op til sving 6. Der er krumme sving som kræver god downforce, men omvendt har banen en hurtig tredje sektor med et 270 graders højhastighedssving, der måner ud i en baglangside på 1,1 km, hvilket gør den til kalenderens længste. Det er endnu en bane, som kræver meget af kørerne. Arkitektonisk er banen kendt for bygningerne omkring pit-området, hvor to store gang-konstruktioner forbinder toppen af hovedtribunen med to tårne på hver side af pitten. Flot ser det ud (se billedet)!

Lewis Hamilton har vundet flest gange i Kina med 4 sejre. Af de andre nuværende kørere har Fernando Alonso to sejre mens Räikkönen, Vettel, Button og Rosberg står for én hver.

Forudsigelser:

Nico Rosberg er kommet suverænt ud af starthullerne til denne sæson og fører med to sejre. Der skal dermed hårdt arbejde til for at slå tyskeren. Til gengæld er dette en bane hvor Lewis Hamilton er rekordholder, og der er ingen tvivl om at han vil gøre alt for at komme ind i kampen igen.

Man skal dog heller ikke undervurdere Ferrari, der er den mest vindende konstruktør på banen (4 sejre). De har har i de to første løb vist, at de kan lege med hvis ellers teknikken og motoren holder. Samtidig vil Daniel Ricciardo gøre alt hvad han kan for at komme på podiet efter to 4. pladser.

Haas går igen efter placeringer i pointene og har gode forudsætninger, selvom de er i kamp mod et sultent Williams-hold og også Toro Rosso er på banen.

McLaren scorede deres første point i sidste løb. Det skyldes bl.a. en meget dårlig indsats af Force India. De to kommer til at kæmpe om placeringerne lige omkring 10. pladsen sammen med Renault, der stadigvæk har deres første points til gode. Det skyldes dog mest uheld. Forudsætningerne er gode for Magnussen hvis altså uheld kan undgås.


kina Shanghai

Omgange: 56

Banelængde: 5,451 km

Distance: 305.0 km

Dæk: Pirelli har til weekenden valgt Medium (hvid), Soft (gul) og Super soft (rød).

Overhalingsmuligheder: Sving 1-3, sving 11 samt svinget efter baglangsiden er de mest oplagte steder.

Vejret: 

Fredag: 21 grader med chance for byger. Risiko 30%.

Lørdag: 24 grader med regn det meste af dagen. Risiko 80%

Søndag: 20 grader, solskin/overskyet. 20% risiko for regn.

TV-tider (dansk tid):

Fredag: Første træning 04:00-05:30, Anden træning 08:00-09:30

Lørdag: Tredje træning 06:00-07:00, Kvalifikation 09:00-10:00

Søndag: Løbet 08:00

 

Sidste år:

Lewis Hamilton startede løbet på pole foran Nico Rosberg og Sebastian Vettel. I et løb uden de store begivenheder var dette også sådan at podiet så ud, da løbet var færdigt. Det var årets anden sejr til Hamilton.

Kimi Räikkönen startede som nummer seks men formåede at overhaler både Massa og Bottas i Williams og slutte på fjerdepladsen med de to lige bag sig. Romain Grosjean sluttede nummer 7 og Felipe Nasr nummer 8 efter begge at have overhalet Daniel Ricciardo som sluttede 9er. Den Marcus Ericsson startede som nummer 10 og formåede at holde pladsen hele vejen hjem og høstede et enkelt point.