Synes godt om vores Facebook side

Optakt: Belgiens Grand Prix

Foto: Wikimedia Commons

Foto: Wikimedia Commons

Introduktion:

Efter fire ugers sommerpause er Formel 1-verdenen igen tørstige efter at komme i gang. Der er ingen tvivl om, at Circuit de Spa-Francorchamps er den mest vellidte bane blandt de fleste kørere og Formel 1 fans. Banen, som er beliggende i de belgiske Ardenner, ligger lige udenfor landsbyen Francorchamps, som hvert år bliver forvandlet til en racing-festival.

Den historiske bane har ligesom Monaco været på kalenderen siden starten i 1950. Dengang bestod banen af snævre landeveje. Med start ved Francorchamps lige inden det legendariske Eau Rouge kom kørerne helt ud til nabobyen Malmedy hvorefter turen gik videre til byen Stavelot inden kørerne ville styre tilbage mod Francorchamps. Det var en farlig højfartsbane på hele 14,9 kilometer.

På nær få ændringer havde banen dette layout helt frem til 1970 hvor Pedro Rodríguez vandt det sidste grand prix på banen, hvorefter banerne i Nivelles og specielt Zolder tog over. I 1983 var Spa til gengæld tilbage på kalenderen i en ny udgave. Banen var skåret ned til omkring 7 kilometer, og starten var rykket om til før La Source-svinget. På trods af forkortelsen, havde man alligevel formået at beholde banens specielle æstetik. Faktisk var en del af banen offentlig vej helt frem til omkring årtusindeskiftet.

Gamle vs. nye Spa /Foto: Wikimedia Commons

Gamle vs. nye Spa /Foto: Wikimedia Commons

Før start/mål var den nye Bus Stop chikane blevet lavet for at dæmpe farten inden pitten. Denne chikane er op gennem 00′erne blevet ændret et par gange til den løsning man har fundet i dag. Sammen med La Source er det banens eneste rigtigt langsomme punkter. Resten af banen består af hurtige sving og lange stræk som Kemmel og Blanchimont, hvor kørerne kommer over 300 km/t. Eau Rouge, som er opkaldt efter floden med “det røde vand”, er stadig det mest elskede sving blandt de fleste kørere. Mange kørere siger, at det er som at køre ind i en mur pga. stigningen. Svinget skal ses i virkeligheden før man ved hvad de snakker om. Det beskriver alt omkring hvor kuperet banen er.

En anden ting omkring Belgien er vejret. Der er stort set ikke en Formel 1-weekend i Belgien hvor det ikke regner. Derfor kan man stort set altid forvente dramatik. Som i 1998 hvor hele 14 biler kørte galt efter starten i et grand prix hvor Damon Hill vandt foran Ralf Schumacher i Jordans eneste 1-2 sejr nogensinde. Eller i 2008 hvor det begyndte at regne på næstsidste omgang. Det førte til en absurd duel på slidte tørvejrsdæk mellem Kimi Räikkönen (Ferrari) og Lewis Hamilton (McLaren), som begge kørte af banen op til flere gange inden Kimi Räikkönen kørte galt og udgik mens Lewis Hamilton blev frataget sejren for en ureglementeret overhaling på finnen. Felipe Massa i Ferrari endte derfor med sejren.

Banen er en af de mest krævende og det ses ved, at kun seks kørere har vundet det mere end to gang. Juan Pablo Montoya (tre gange), Damon Hill (tre gange), Kimi Räikkönen (fire gang), Jim Clark (fire gange), Ayrton Senna (fem gange) og Michael Schumacher (seks gange).

Forudsigelser:

Daniel Ricciardo vandt det sidste grand prix i Ungarn. Red Bull har selv sået tvivl om, om de kan følge med Mercedes på en bane som Spa, der er kendt for en høj topfart. Det ligger mellem de to Mercedes-kørere. Hamilton halede ind på Rosberg i sidste grand prix og har i modsætning til Rosberg vundet i Belgien. Hamilton må derfor ses som favoritten.

Dog skal man ikke undervurdere et hold som Williams. De har kørt godt på de hurtige baner og derfor har Bottas og Massa gode muligheder for at skabe et godt resultat. Hvis man kigger på Mclaren får Magnussen og Button en hård weekend. Bilen har ikke performet godt på de hurtige baner og Magnussen må forventes at konkurrere med de to Force India-kørere. De har chancen i denne weekend for at rykke forbi Force India i den samlede stilling, hvis de skraber flere point sammen.

Som det sidste kan vejret selvfølgelig spille en rolle, som det næsten altid gør på Spa. Det kan åbne op for gode resultater for Toro Rosso, Sauber og måske endda Marussia.

Belgien

Omgange: 44

Banelængde: 7,004 km

Distance: 308,052 km

Dæk: De to compounds, som Pirelli har valgt til løbet er medium (hvid) soft (gul).

Overhalingsmuligheder: Banen har mange overhalingsmuligheder. De mest oplagte er La Source (sving 1), Les Combs lige efter Kemmel-langsiden samt Blanchimont og chikanen lige efter.

Vejret: Fredag mest skyet med omkring 20 grader. Lørdag tyder på regn det meste af dagen og 18 grader mens søndag byder på skyet vejr med mulighed for lidt sol og omkring 20 grader.

TV-tider (dansk tid):

Fredag: første træning 10:00, anden træning 14:00

Lørdag: tredje træning 11:00, Kvalifikation 14:00

Søndag: Løbet 14:00

 

Sidste år:

Lewis Hamilton startede i pole foran Vettel og Webber. Sebastian Vettel tog føringen allerede på første omgang hvor han holdt den hele vejen til mål. Løbets store vinder blev Fernando Alonso, som startede 9er. Han formåede at overhale Hamilton midt i løbet og snuppede andenpladsen foran briten.

Mark Webber havde fra start problemer med koblingen og endte derfor løbet på en skuffende 5. plads bagved Nico Rosberg.

Jenson Button sluttede på en 6. plads foran Massa, Grosjean og Sutil, mens Daniel Ricciardo kørte et flot løb fra en 19. plads og endte som nummer 10.