Synes godt om vores Facebook side

Mercedes AMG Petronas F1 Team

MERCEDES-AMG-PETRONAS-Official-Team-Logo

Base: Brackley, England
Formel 1-debut: 2010
Motor: Mercedes-Benz V6
Chassis: F1 W07
Teamchef: Toto Wolff
Teknisk chef: Paddy Lowe
Teammanager: Andy Cowell
Antal løb (før 2016): 127
Bedste løbsplacering:  1
Konstruktør VM-titler: 2
Grand Prix-sejre: 35
Pole Positions: 45
Testkørere: Pascal Wehrlein (DE)
Webside: www.mercedes-amg-f1.com

 Tyskland

Selve Mercedes debuterede som fabriksteam i 1954, hvor legenden Juan Manuel Fangio kørte et verdensmesterskab hjem til holdet. Allerede i 1955, efter en dødsulykke i Le Mans, valgte Mercedes dog at indstille al deltagelse inden for racerløb og Mercedes var dermed en saga blot i Formel 1.

Mercedes vendte som team tilbage i 2010 under navnet Mercedes AMG Petronas, hvor man købte Ross Brawns mesterteam fra 2009, Brawn GP. Det blev et rent tysk team med legenden Michael Schumacher, som kom tilbage fra sit F1-eksil, sammen med unge Nico Rosberg. De andre topteams havde op til den nye sæson læst på lektierne, og Mercedes var derfor på ingen måde dominerende, som Brawn GP var det. Snarere tværtimod.

Den første sæson sluttede man på 4. pladsen i konstruktør-VM. Den tilbagevendte Schumacher, viste ikke fordums styrke fra sig, og det blev derfor Nico Rosberg, som kørte de bedste resultater hjem til holdet. I alt tre tredjepladser kørte han hjem i teamets første sæson.

I 2011 havde man svært ved at følge med Red Bull, McLaren og Ferrari. Man høstede kun 165 points i forhold til 214 i 2010 og Schumachers 4. plads i Canada var bedste resultat. Det rakte dog alligevel til endnu en 4. plads.

Sæsonen efter kom teamets første sejr. Det skete, da Nico Rosberg vandt fra pole foran Hamilton og Button. Den næste podieplacering kom med Schumachers tredjeplads i det europæiske Gp i Valencia. Det skulle til gengæld også blive den sidste. Holdet kæmpede med en upålidelig bil, der udgik hele ti gange, kun overgået af HRT. Samtidig havde de ikke farten, så sæsonen endte på en skuffende 5. plads.

Michael Schumacher valgte op til 2013-sæsonen at trække sig endeligt tilbage fra sporten. Til gengæld skrev man kontrakt med McLaren-darlingen Lewis Hamilton. Samtidig så Mercedes endelig ud til at have fundet de vises sten i 2013. Holdet endte på podiet otte gange. Heraf sejrede man i Monaco, Storbritannien (Rosberg) og Ungarn (Hamilton). Siden da kunne holdet, ligesom alle andre, ikke hænge på Red Bull. Men Mercedes formåede at vinde kampen om andenpladsen kan kigge tilbage på en 2013-sæson, hvor man for alvor kom med i topstriden.

Med de store ændringer på motor fronten i 2014 så det tyske hold sin chance. Skiftes til V6-motorer og nye regler inden for aerodynamik og brændstofforbrug viste sig at passe Mercedes bedst. Holdet endte med at lægge monopol på titelkampen mellem Lewis Hamilton og Nico Rosberg. Den interne kamp var til tider skadelig for holdet, men alt i alt kunne Mercedes se tilbage på en sæson med 16 sejre ud af 19 mulige hvor mindst én kører var på podiet i hvert løb.

2015 blev en ren kopi af 2014. Igen vandt holdet 16 sejre ud af 19. Denne gang var det dog med to løb uden podieplaceringer.
Med to suveræne konstruktør-titler i træk er der lagt op til et tredje for det tyske mandskab. Der er lagt op til ændringer igen i år, men spørgsmålet er om det vil svække Mercedes i forhold til de andre.

 

VM-placeringer (sidste 5 år):

2011: 4 (165 points)

2012: 5 (142 points)

2013: 2 (360 points)

2014: 1 (701 points)

2015: 1 (703 points)