Synes godt om vores Facebook side

McLaren Honda F1 Team

McLaren Honda Logo

Base: Woking, England
Formel 1-debut: 1966
Motor: Honda V6
Chassis: MP4-31
Teamchef: Eric Boullier
Teknisk chef: Tim Goss
Teammanager: David Redding
Antal løb (før 2016): 786
Bedste løbsplacering:  1
Konstruktør VM-titler: 8
Grand Prix-sejre: 182
Pole Positions: 155
Testkørere: Stoffel Vandoorne (BEL), Oliver Turvey (UK)
Webside: www.mclaren.com

800px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg[1]

McLaren er feltets næstældste team og blev grundlagt af den newzealandske Formel 1-kører, Bruce McLaren. Holdet debuterede i Formel 1 i 1966 og Bruce McLaren kørte selv bilen. Allerede i 1968 vandt holdet sit første løb, da Bruce vandt det belgiske grand prix.

Bruce McLaren blev desværre dræbt i en testulykke i 1970. Hans enke valgte dog at føre teamet videre sammen med nogle af de ledende personer omkring holdet. McLaren blev stærkere som årene gik og i 1974 vandt holdet deres første konstruktørtitel, da brasilianske Emerson Fittipaldi blev McLarens første verdensmester. I 1976 hentede man engelske James Hunt, som samme år vandt VM. Man tabte dog konstruktørstriden til Ferrari og Nicki Lauda.

I de følgende år røg McLaren ind i et dødvande og skilte sig efter to sæsoner af med James Hunt. I 1982 skrev McLaren under med Nicki Lauda, som havde valgt at genoptage karrieren. Op til 1984-sæsonen hentede man også den talentfulde Alain Prost, og holdet stod nu med et giftigt line-up. McLaren vandt konstruktør-VM suverænt ved at vinde 12 ud af 16 løb. Kampen stod sæsonen igennem mellem Lauda og Prost. Lauda havde indset, at franskmanden var hurtigere end ham i kvalifikationen og valgte derfor at fokusere på løbsstartegi. Det gjorde Lauda lige nøjagtig godt nok og blev verdensmester foran Prost med et halvt point! Den tætteste afslutning i Formel 1-historien.

I 1985 havde Lauda i de fleste løb store problemer med sin bil og udgik hyppigt. Den unge Prost viste sig helt suveræn og vandt begge VM-titler til teamet. Prost genvandt også kører-VM året efter. 1988-1991 blev teamets mest succesfulde periode i historien men samtidig også en meget turbulent tid. Holdet vandt alle fire sæsoner konstruktør-VM, men på kører-siden oplevede Formel 1-fans den nok største rivalisering i sportens historie.

McLaren hentede i 1988 den talentfulde Ayrton Senna fra Lotus. Han gav med det samme Prost kamp til stregen og endte med at vinde VM foran franskmanden. Mens de to profiler i starten kom godt overens med hinanden, opbyggede de et fjendskab i løbet af 1989-sæsonen hvor de til sidst slet ikke snakkede sammen og ingen informationer blev delt. Det rendte helt af sporet i det næstsidste løb i Japan. Senna skulle vinde løbet for at holde liv i kampen. Da Senna prøvede at overhale Prost i chikanen før mål, ramlede de to sammen. Senna var i stand til at køre videre og vandt løbet. Men Prost gik til løbsledelsen og fik Senna diskvalificeret for at have kørt udenom chikanen i forbindelse med sammenstødet. Derved vandt Prost VM.

Prost havde fået nok af det kølige klima og skiftede til Ferrari i 1990. Sennas kamp fortsatte med Prost, og denne gang trak Senna det længste strå, da de to igen kørte hinanden af banen i første sving ved det næstsidste løb i Japan. Senna vandt derved VM. Også i 1991 hentede Senna VM-titlen for McLaren.

McLarens næste mesterskab kom først i 1998, da Mika Häkkinen vandt begge titler til teamet foran Michael Schumacher og Ferrari. Året efter vandt han sit andet VM, men konstruktørtitlen blev tabt til Ferrari.

McLaren har ikke vundet et konstruktør-VM siden 1999. Med Ferraris dominans i start 00′erne opnåede man kun anden og tredjepladser. Häkkinen blev toer i 2000 og Coulthard i 2001. Räikkönen var tæt på at slå Schumacher i 2003, men formåede det lige præcis ikke. Igen i 2005 blev han toer efter Alonso.

I 2007 bestod McLarens kører-line-up af verdensmester Fernando Alonso og teamets egen guldfugl, Lewis Hamilton. Denne sæson kastede paralleller tilbage til Senna vs. Prost, da de to kørere lå meget lige og brugte alle midler for at slå hinanden. Der var dog også en tredje faktor i VM-kampen – Kimi Räikkönen og Ferrari. Der var ingen tvivl om, at McLaren ville vinde konstruktør-VM. Lige indtil at det blev opdaget, at man havde skaffet sig fortrolige Ferrari-dokumenter fra tidligere Ferrari-medarbejdere. Sagen, bedre kendt som “Spygate”, endte med at McLaren blev diskvalificeret i konstruktør-VM. Det blev endnu værre, da både Alonso og Hamilton kørte et katastrofalt sidste løb, og begge måtte se Kimi Räikkönen løbe med titlen.

I 2008 lykkedes det dog Hamilton at vinde VM, da han i sidste sving i sidste løb fik kæmpet sig op på en femteplads, og han henviste derved Ferraris Felipe Massa til sølvet. Et løb som stadig vil blive huske med glæde og ekstase.

Siden da har McLaren ikke vundet nogle titler. 2011 bød på seks sejre til Hamilton og Jenson Button og en samlet andenplads efter Red Bull. 2012 bød kun på én sejr i Austrailen. I 2013 endte man med Button og Sergio Pérez kun på en 5. plads uden en eneste podieplads.

I 2014 valgte McLaren at forfremme danske Kevin Magnussen. Han lagde ud med en andenplads i sit debutløb i Australien med Jenson Button på en tredjeplads. Derefter blev det dog svært, eftersom de øvrige hold fandt formen. Det blev til flere points, men McLaren måtte igen nøjes med en femteplads.

I 2015 var der lagt op til spændende tider hos McLaren. Magnussen blev erstattet med Fernando Alonso og Honda kom tilbage som motorleverandør for at skabe hvad de to havde tilbage i slutfirserne. Det endte dog som en stor joke med en motor som intet kunne eller ville. Sølle 27 points blev det til og en næstsidsteplads i konstruktør-VM. Den ringeste præstation i mands minde.
McLaren Honda har dermed virkelig noget at revanchere.

VM-placeringer (sidste 5 år):

2011: 2 (497 points)

2012: 3 (378 points)

2013: 5 (122 points)

2014: 5 (181 points)

2015: 9 (27 points)