Synes godt om vores Facebook side

F1-bosser i heftig diskussion om 2014-reglementet

Foto: Mark Thompson/Getty Images

Foto: Getty Images

Imens vi venter på søndagens sene F1-løb, kan vi da følge et lille stormvejr i en F1-debat: Ferrari gøres følgeskab af F1-Chef Bernie Ecclestone i denne uge, som fortaler for at nogle af de nye regler bør ændres. Williams og Mercedes maner modsat til besindighed og positivitet for de nye 2014-regler.

Ferrari skriver i en officiel pressemeddelelse, at de har lavet en decideret brugerafstemning, hvor flere end 50.000 F1-fans har været inde og stemme, og at 83 procent er utilfredse med regelændringen omkring begrænsningen i benzinforbruget.

Rigtig mange F1-fans er også utilfredse med den noget anderledes og noget mindre F1-lyd de nye V6-motorer giver. Ferraris Præsident Luca di Montezemolo og Bernie Ecclestone mødes i denne weekend med FIA-præsident Jean Todt i Bahrain for at finde sympati for deres synspunkter, da de mener en del af det nye reglement bør ændres hurtigst muligt.

Det er specifikt reglen om, at hver F1-racer maksimalt må anvende 100 kg brændstof under selve løbet, de to herrer er så kritiske imod. Ecclestone mener i øvrigt, at han ingen problemer vil have med at finde sympati fra alle teams til en ændring for at fjerne denne brændstofbegrænsning. Undtagelsen kan være Mercedes som er det styrende F1-team lige nu. Ecclestone tror dog ikke Mercedes vil stille sig i vejen for denne ændring, hvis alle andre teams virkelig ønsker det.

Kritikken fra mange sider mod denne begrænsning i brændstofforbruget lyder også på, at det gør at løbene bliver kedelige og statiske i perioder af løbet, da man er nødt til at køre ”transportomgange” for at kunne spare op til en overhaling.

Det kan dog godt være, at Montezemolo og Ecclestone får lidt svært ved at overbevise Jean Todt om at ændre det her og nu og allerede efter 2-3 løbsweekender: ”Der er sagt og skrevet rigtig mange ting henover de sidste dage uden at det er helt så gennemtænkt”, fortæller Todt til ”Auto Motor und Sport”.

På torsdagens F1-pressemøde ytrede Williams teamchef Pat Symonds modsat, at denne debat allerede har gjort mere skade end gavn for F1-renommeet. Den erfarne og respekterede Symonds ønsker ikke at ødelægge F1´s rygte med denne debat, hvor han mener en del sponsorer og medier har det modsatte ønske i en profilering af egne interesser.

Red Bull´s Chefingeniør Adrian Newey (billedet) udtalte sig her mere fagligt i forhold til det nye såkaldte ”mere grønne” F1: ”Ser man f.eks. på bilernes batteri i en elektrisk bil, da vil det alligevel først blive rigtig grønt, hvis brændstoffet også er grønt”, udtaler Newey

Og Newey fortsætter: ”Ved en hybrid racerbil, som er så effektiv som regelsættet i F1 kræver, da koster det en masse energi i selve fabrikationen af batterier og i selve bilerne, hvilket er baggrunden for at de er så dyre. Formel 1 burde handle om manden og en maskine, som performer maksimalt hver eneste omgang.”.

Uanset hvad, så er det sikkert at debatten fortsætter og regelændringer i F1 altid vil foregå. Det er dog spændende hvilke regelændringer som kommer næste gang. Der sker nok ændringer før eller siden i de mest upopulære regler, som jo især er begrænsningen i benzinforbruget under løbet.