Synes godt om vores Facebook side

En trist milepæl forbedrede sikkerheden

En trist milepæl er nået indenfor Formel 1, men dog alligevel et stort jubilæum.

800px-Ayrton_Senna_1992_Monaco[1]På torsdag er det præcis 20 år siden, Formel 1 feltets og nok det mest omtalte uheld i historien skete. Det var på Imola-banen i 1994 at Ayrton Senna, nok en af de mest berømte og mest fantastiske formel 1 kører i historien kørte galt under San Marinos grand prix.

Ayrton Senna var en af datidens største kørere i Formel 1-feltet og har kørt ræs mod mange af nutidens idoler. Han kørte mod bl.a. Alain Prost, Nigel Mansell og Michael Schumacher.

Dagen inden Senna’s uheld, kørte en anden kører galt og mistede livet – det var østrigske Roland Ratzenberger.

Ayrton_Senna_9_-_Cropped[1]Mange af kørerne i dag husker Senna for hans evne til at læse banen og kunne køre bilen til grænsen, til tider langt over grænsen, og fortsat holde bilen på vejen. Han havde et sjældent talent for at køre Formel 1, et talent, som mange mener man kun har set ved Michael Schumacher i hans tid hos Benetton og efterfølgende ved Ferrari.

Men midt i den triste milepæl, er der også en positiv ting. Efter Sennas død har der ikke været noget dødsfald i direkte forbindelse med et Formel 1 løb. Legendens død virkede som et “wake up call “, og efter Senna blev der indført mange nye tiltag. For eksempel at et hjul ikke må kunne knække af og flyve afsted. I dag er hjulene forbundet ved hjælp af wires, som gør at de ikke løber løbsk. Man mener, at hvis denne regel var da Senna kørte galt, havde han måske overlevet uheldet.

Næsten hvert år kommer der nye tiltag og nye regler for at forbedre sikkerheden for kørerne. I år blev det næsen på bilerne som stod for ændringer, den er designet for at forhindre at bilen bliver kastet op i luften ved en påkørsel bagfra. Flere har dog udtalt deres bekymringer for at den lave næse vil fungere som en kil ind under den forankørende og derved løfte modparten op i stedet.

Man har også ændret på hastigheden i pit-lanen, for at forhindre uheld. Man har dog alligevel set flere tilfælde af dæk, der ikke er sat korrekt på og falder af. Heldigvis har der ikke været alvorlige skader og de respektive pit crew er meget opmærksomme på, at man ikke sender en bil afsted med et løst dæk, det giver nemlig nogle hårde straffe til både teams og kørere. Det så vi senest ved Daniel Ricciardo i Malaysia.

Grebet af nostalgi? Tjek forbi denne artikel, hvor du kan se, hvordan du kan anskaffe dig Ayrton Senna’s første F1-racer – der skal nok arrangeres et møde eller to med banken!