Synes godt om vores Facebook side

7 Kimi Räikkönen

Foto: F1.com

Scuderia Ferrari
Alder: 36 år
Fødested: Espoo, Finland
Bopæl: Schweiz
Højde: 175 cm
Vægt: 63 kg
Formel 1-debut: 2001
Antal løb (før 2016): 232
Bedste placering: 1
VM-titler: 1 (2007)
Grand Prix-sejre: 20
Pole Positions: 16
Antal gange på podiet: 80
Tidligere teams: McLaren, Ferrari, Lotus
Webside: www.kimiraikkonen.com

Finland
Kimi Raikkonen

“Iceman” som han kaldes, er nok F1-feltets mest karakteristiske kører. Øgenavnet har han for sit stille væsen, for Räikkönen er en mand af få ord. Samtidig er han utroligt pressesky og udtaler sig kun når det er højst nødvendigt. Kimi vil bare gøre hvad han er bedst til – at køre ræs! Men han har dog heller aldrig lagt skjul på at Formel 1 også er et arbejde, som han skal betales for.

Kimis vej til Formel 1 var utrolig kort. Han startede i 2000 i den britiske Formel Renault 2000-klasse, hvor han blev suveræn mester med syv ud af 10 mulige sejre. Det gjorde at diverse Formel 1-hold fik øjnene op for hans talent. Efter tre dages test hos Sauber var Kimi klar til et sæde i 2001-sæsonen.

Talentet viste han fra dag 1, hvor han i sin debut scorede sit første point med en sjetteplads i Australiens GP. Da sæsonen var slut havde han scoret to fjerdepladser og i alt 9 point. Alle, som havde betvivlet Peter Saubers valgt, måtte æde deres ord. Hos McLaren stod Ron Dennis samtidig og skulle finde en erstatning for “The flying Finn”, Mika Häkkinen. Og hvorfor så ikke tage kronprinsen? Som sagt så gjort, og Kimi var i 2002 klar for McLaren. Han formåede at udkvalificere sin teammate, David Coulthard, men havde store problemer i løbene, da bilen udgik i alt 10 gange. De gange den virkede, lykkedes det Räikkönen at ende på podiet i alt fire gange.

Allerede i 2003 overtog Kimi rollen som titeludfordrer fra Coulthard, og bød Michael Schumacher op til dans. Grand Prix’et i Malaysia bød på Kimis første sejr, og VM-kampen blev først afgjort i sidste løb, hvor Schumacher trak det længste strå.

2004 efter bød på en McLaren-bil som ikke kunne stå distancen. Det blev kun til én sejr, på Spa, og i alt en skuffende 7.plads. Coulthard forlod teamet sæsonen efter, men Kimis nye, teamkammerat, Juan-Pablo Montoya fra Columbia, kunne heller ikke følge med finnen. McLaren fik en sløj start på sæsonen og dette var nok skyld i, at Räikkönen ikke nåede at indhente Renaults Fernando Alonso. Det blev igen til en 2. plads, men fem poles, fem podieplaceringer og syv sejre viste at det bare var et spørgsmål om tid. Kimi skulle bare finde en bil der kunne performe. Mange så ham som den hurtigste.

2006 blev endnu en sæson uden sejre og en samlet femteplads. Det blev allerede i løbet af sæsonen offentliggjort, at Kimi skulle erstatte Ferrari-legenden, Michael Schumacher i 2007, og alle var spændte på om han kunne klare presset.

Iceman beviste sin kølighed til fulde. I bedste Tour de France-stil lagde han sig i løbet af sæsonen på baghjul af McLarens Alonso og den nye komet, Lewis Hamilton indtil det allersidste løb i Brasilien. Ingen af McLaren-kørerne kunne stå for presset i den interne kamp de to havde opbygget henover sæsonen. Alonso kæmpede sig hjem på en 3. plads og Hamilton skuffede alt og alle ved kun at blive nummer 7 efter at have haft to uheld. Imens havde Räikkönen kørt et fejlfrit ræs og vandt foran Felipe Massa i den anden Ferrari. Det gav en VM-titel, kun ét sølle point foran både Hamilton og Alonso. Det er den tætteste afslutning mellem tre kørere i Formel 1-historien.

Det var som om, at det endeligt vundne mesterskab mættede finnens tørst. I 2008 fungerede han mere som andenkører for Felipe Massa og 2009 bød på en samlet 5. plads. Derefter fik Ferrari nok og de to parter gik hver til sit. Räikkönen lod til at være mæt og søgte over til rally-sporten.

Kimi gjorde i 2012 sammen med Lotus comeback og blev en afgørende faktor for deres gode resultater. Han sluttede som nummer tre i deres første sæson med en enkelt sejr i Abu Dhabi. Han vandt i 2013 det første løb i Australien, men havde det sværere med bilen. Det endte i udeblivelse fra de to sidste løb, da Lotus ikke havde udbetalt hans løn.

Kimi valgte i 2014 at tage tilbage til Ferrari hvor han skulle danne par med sine gamle rival Fernando Alonso. Räikkönen havde dog en svær hjemkomst til Formel 1 og havde det svært med at omstille sig til de nye racere. Det blev en katastrofal sæson hvor finnen endte som nummer 12. En fjerdeplads på Spa blev bedste resultat, hvilket var Kimis første sæson uden en podieplads.

2015 blev en del bedre med en bil, som passede Kimi bedre. Han udgik godt nok fem gange men scorede og to tredjepladser i Singapore og Abu Dhabi. Han sluttede på en sammenlagt fjerdeplads bagved hans nye teammate Sebastian Vettel.
En del tyder på, at finnen kommer til at fortsætte som andenviolin hos Ferrari, men som det næstbedste team i feltet er der mulighed for gode resultater.

Karriere/VM-placeringer:

2000: Formel Renault 2000 UK (Mester)

2001: 10 (9 points)

2002: 6 (24 points)

2003: 2 (91 points)

2004: 7 (45 points)

2005: 2 (112 points)

2006: 5 (65 points)

2007: 1 (110 points)

2008: 3 (75 points)

2009: 6 (49 points)

2010-11: Kørte Rally

2012: 3 (207 points)

2013: 5 (183 points)

2014: 12 (55 points)

2015: 4 (150 points)